Hvem kan motstå en kremete ostekake med friske bringebær?
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!15 stk.
Bunn:
2 pk. Marie-kjeks
200 g smør
Ostekakefyll:
2 pk. sitrongelé
5 dl vann
3 dl lettrømme
3 dl kesam
400 g kremost naturell
150 g melis
3 ts vaniljesukker
7 dl kremfløte
Gelélokk:
2 pk. bringebærgelé
5 dl vann
300 g friske bringebær
Bunn: Kle en liten langpanne (25x 30 cm) med bakepapir og sørg for at den har minst 5 cm høy kant. Knus kjeks fint i en kjøkkenmaskin eller i en pose. Bland med smeltet smør og klem massen jevnt ut i formen.
Fyll: Løs opp gelépulveret i kokende vann. Avkjøl til blandingen er kald, men fortsatt flytende. Pisk sammen rømme, kesam, kremost, melis og vaniljesukker. Bland inn avkjølt geléblanding. Pisk fløte til tykk krem. Vend kremen med osteblandingen og hell fyllet over bunnen. La kaken stivne i kjøleskap i 4–6 timer.
Gelélokk: Løs opp gelépulveret i kokende vann. Avkjøl til blandingen er kald, men fortsatt flytende. Hell geleen forsiktig over ostemassen. Fordel bringebærene jevnt i geleen. La kaken stå i kjøleskapet til gelélokket har stivnet.
Del kaken i firkanter med en skarp kniv og server.
Pene stykker!
Dypp kniven i varmt vann før og imens du deler opp kaken, da blir stykkene jevnere i kantene.
