Denne lekre 17. mai-desserten serveres lagvis i glass med rødt, hvitt og blått – inspirert av det norske flagget. Lager du dem dagen før, er de helt klare til servering på selve festdagen. Praktisk, pent og skikkelig godt!
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!4 porsjoner
2 dl kremfløte
1 dl melk
11/2 ss sukker
1 ts vaniljesukker
2 plater gelatin
2 pk jordbær eller bringebærgelé
2 pk. blåbærgelé
Fremgangsmåte:
Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann.
Ha fløte, melk og sukker i en kjele og varm opp til kokepunktet og til sukkeret har smeltet.
Ta kjelen av varmen og rør inn vaniljesukker.
Klem vannet godt ut av gelatinen og rør den inn i den varme fløteblandingen til den er helt oppløst.
Lag rød og blå gelé etter anvisningen på pakkene, men bruk bare halv mengde vann. Da blir den mer konsentrert.
Sett glassene på skrå – en tom eggekartong fungerer perfekt som støtte. Hell først et lag med rød gelé i glassene og sett dem kaldt til geléen har stivnet. Fortsett deretter med et lag hvit panna cotta, før du avslutter med blå gelé.
Gjenta lagene til du får et dekorativt mønster i rødt, hvitt og blått – som et lite norsk flagg i glass
